پرورش گل و گیاه آپارتمانی

پرورش گل و گیاه آپارتمانی

گل ساناز (رز مینیاتوری)

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳ ب.ظ

گل ساناز

گل ساناز با نام علمی Rosa spp از خانواده رز مینیاتوری است که از ترکیب رز معمولی و رز چینی بدست می آید. گل ساناز را هم می توان در گلدان پرورش داد و هم می توان به عنوان پرچین و حاشیه سازی در فضای باز پرورش داد. از نوع بالا رونده آن هم می توان به عنوان پوشش دیوار ها و زیبایی بخشیدن به فضاهای عمودی استفاده کرد. این گیاه دارای برگ های ریز و تقریباً بدون خار است و همچنین گل های آن از اندازه رز معمولی کوچک تر و دارای رنگ و ظاهر متفاوتی هستند.

رز مینیاتوری گونه هایی گل ریز و پاکوتاه با ارتفاع چندین سانتیمتر تا ۳۰ سانتی متر بالای سطح خاک هستند و بوته های آن ها می تواند بین ۹۰-۱۵سانتی متر ارتفاع داشته و دامنه رنگ گل ها بسیار متنوع و گوناگون میباشد. رزهای مینیاتور در مناطقی که میزان کافی سرما جهت برطرف شدن خوابزمستانه دریافت کنند، رشد خوبی خواهند داشت. گل ها به صورت پرپر و کم پر ومتوسط دیده می شوندرز مینیاتوری از گیاهان زینتی و تجاری می باشد که کاربردهای زیادی به خصوص در طراحی فضای سبز دارد، بنابراین تولید این گیاه کار بسیارارزشمندی است. رز مینیاتور را علاوه بر کاشت در بستر باغچه ها و یا حاشیهها، در گلدان نیز می توان پرورش داد.

گل ساناز

شرایط نگهداری گل ساناز:

نور:

رز مینیاتوری (Miniature Roses) به طور کلی نور زیاد میپسندد. این گل آفتاب دوست است و حداقل باید در روز ۶ ساعت آفتاب دریافت کند.


آبیاری:

یکی از مواردی که می بایست در هنگام نگهداری از گل ساناز رعایت کرد میزان آبیاری آن می باشد. این گل زیبا نیاز به آبیاری منظم و مرتب داشته و در طول دوران گلدهی نباید گذاشت که خاک آن خشک شود و باید همیشه آن را مرطوب نگه داشت. البته توجه به این نکته لازم است که در فصل زمستان که زمان خواب گیاه است، باید میزان آبیاری را کم کرد.

خاک: 

بهترین خاک برای این گیاه ترکیبی از خاک رس و ماسه می باشد، فقط توجه داشته باشید که خاک از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

دما:

گیاه ساناز گرما را بیشتر از سرما دوست دارد، البته گرمای بیش از حد موجب کاهش گلدهی می شود. دمای متعادل بهترین شرایط برای گلدهی ساناز است.


کودهی و هرس رزمینیاتوری:

کودهای مخلوط حاوی پتاسیم برایجلوگیری از رشد آبدار شاخه ها موثر است. هرس رزهای مینیاتور اواخر زمستانو اوایل بهار انجام می شود. به این صورت که یک سوم تا یک دوم ساقه ها وشاخساره های جانبی کوتاه می شوند. برای هرس بازجوان سازی رز مینیاتور،ساقه های قدیمی را تا پایه قطع کرده و این عمل برای بقیه ساقه ها در سالدوم و سوم تکرار می شود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی