پرورش گل و گیاه آپارتمانی

پرورش گل و گیاه آپارتمانی

بامبو

سه شنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵ ق.ظ

بامبو

گیاهی که امروز به بامبو یا بامبوخوش‌شانس معروف است در واقع اصلا از خانواده نی‌ها یا خیزران‌ها نیست و از تیره Dracaena است با نام علمی Dracaena sanderiana و به اسامی تجاری دیگری مانند دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز، یا گیاه روبانی و بالاخره بامبو خوش‌شانس شناخته می‌شود.
بامبو بومی کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب شرقی است. این گیاهان در بوته‌های به هم فشرده رشد میکنند و ارتفاعی بالاتر از ۱.۵ متر میتوانند داشته‌باشند. معمولا برگها به درازای ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر و عرض تا ۴ یا ۵ سانتی‌متری به رنگ سبز تیره یا ابلق به صورت سبز و سفید یا سبز و زرد دیده‌میشوند. امروزه در جهان به عنوان گیاه تزئینی چینی معرفی و بازاریابی میشود ولی در واقع اینچنین نیست و این گیاه بومی اغلب نقاط آسیا نیست.

گیاه بامبو که‌ تاکنون بیش از 662 نوع آن شناخته شده دارای قطر و ضخامت‌های متفاوت ‌‌است‌ و در حال حاضر بهترین‌ نوع بامبو در ژاپن‌، چین و به‌طورکلی کشورهای شرق آسیا و هند ‌روئیده و کشت می‌شود.

در ایران می‌توان لیالستان لاهیجان، علی‌آباد (در فاصله سخت‌سر و تنکابن‌)، قاسم‌آباد رودسر و تقریبا بیشتر نقاط شمال کشور را از مساعدترین‌‌ مناطق رویش‌ بامبو به‌ محسوب نمود.

بامبو از چهار قسمت سطح‌ داخلی (دارای پوشش‌ نرم)، دیافراگم‌ (متصل‌کننده بخش‌های ‌ساقه‌ به‌یکدیگر) میانه‌ و پوشش‌ رویه‌ که‌ بسیار سخت و دیرشکن است‌ تشکیل شده و‌ دیافراگم‌کاملا فشرده‌ بوده‌ و آب در آن نفوذ نمی‌کند.

البته بامبوهایی که درگل‌فروشی‌های تهران و شهرستان‌های بزرگ کشوربرای مصارف زینتی به فروش می‌رسند ازانواع داخلی آن نیستند بلکه نوع خاصی از بامبوهستند که به «لاکی بامبو» شهرت دارند.


بامبو

نحوه نگهداری از گیاه بامبو:

نور گیاه بامبو :

گیاه بامبو میتواند با سطح متوسط نور غیر مستقیم به بهترین نحو رشد کند.مانند قرار دادن در کنار یک پنجره ای که نور میتابد.نور مستقیم برای گیاه بیش از حد قوی است و باعث میشود که رنگ برگ های آن ، قهوه ای شود.گیاه بامبو را باید همیشه در خانه نگه دارید. نور مستقیم آفتاب برای این گیاه زیان آور است.

آب گیاه بامبو :

پیشنهاد ما به شما این است که از آب معدنی یا آب تصفیه شده استفاده کنید. زیرا آب شیرین حاوی کلر است که باعث میشود کگه نوک برگ های گیاه قهوه ای شود.اگر تنها راه شما استفاده از آب شیر است، می توانید آن را در یک ظرفی به مدت 24 ساعت نگه دارید و بعد به گیاه بدهید.برای جلوگیری از خشک شدن ریشه ها باید همیشه سطح آب حداقل یک سانت بالاتر از ریشه باشد.

گیاه بامبو را درون آب غوطه ور نکنید .استفاده از آب شور و آبی که کلسیم و منیزیم اضافی دارد، در روند رشد این گیاه اختلالاتی مانند ایجاد رنگ زرد و قهوه ای در لبه برگ ها به وجود می آورد.

آب را هر 14 روز یک بار تغییر دهید تا از پوسیدگی ریشه ها جلوگیری شود. در پاسخ به سوال شما کاربران نمناکی برای جلوگیری از بو گرفتن آب، حداقل ماهی یک بار آن را تعویض کنید و دانه های لیکا و ساقه گیاه را هنگام تعویض آب گلدان با آب و کف صابون بدون اسانس ، بشویید. این کار را در محیطی سربسته، که هوا در آن جریان نداشته باشد، انجام دهید زیرا ریشه ها نباید در معرض هوای آزاد قرار گیرند.

درجه حرارت گیاه بامبو :

این گیاه برای رشد به دمای بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد نیاز دارد و این گیاه دمای متغیر را نیز تحمل می کند.

خاک مناسب گیاه بامبو :

بهترین خاک برای کاشت این گیاه نسبت مساوی از خاک برگ مرغوب یا پیت موس، خاک باغچه، دانه های ریز لیکا یا پرلیت، و مقداری پودر قارچ کش ترکیب شده باشد تا زهکشی به خوبی انجام گیرد و از گزند قارچ گرفتگی نیز در امان بماند. به شرط آنکه ترکیب خاک مناسب و دارای مواد مغذی کافی باشد گیاه کاشته شده در درون خاک نیازی به کود ندارد.

تغذیه گیاه بامبو :

فقط از مواد غذایی یا کود های گیاهی استفاده کنید و از کودهای ارگانیک یا کود مخصوص این گیاه تنها زمانی استفاده کنید که گیاه تازه آغاز به زرد شدن کرده باشد زیرا کودهای ترکیبی حاوی مقدار زیادی نمک و فسفر هستند که سبب سوختن برگ ها خواهند شد.

باید بدانید زیان کود زیاد بیش از کود ندادن است. بامبو نیازی به مواد مغذی و کود ندارد. میتواند سالها با آب تمیز زنده بماند.برخی غذا های سوپر سبز برای گیاه بامبو ساخته شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی