پرورش گل و گیاه آپارتمانی

پرورش گل و گیاه آپارتمانی

گل کالانکوآ

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱ ق.ظ

گل کالانکوآ با نام علمی Kalanchoe blossfeldiana، بومی ماداگاسکار، از گیاهان آپارتمانی زینتی است که دارای برگ های صاف، بیضوی، بدون کرک و گوشتی است. این گیاه دارای شکوفه های ستاره ای و گل های کوچک منظم و معطر چند گانه در رنگ های متنوع صورتی و قرمز و زرد که در بالای برگ ها در فصل زمستان ظاهر می شوند.کالانکوآ یک گیاه آپارتمانی مقاوم است که نگهداری از آن بسیار آسان است و مراقبت چندانی نمی خواهد و باید به این نکته توجه کرد که این گیاه زیبا  برای حیوانات خانگی مثل سگ و گربه  سمی می باشد.

کالانکوآ با توجه به طول روز و تعداد ساعاتی که نور دریافت می‌کند گل می‌دهد، خوشبختانه گیاهی ست روز کوتاه، پس در فصل زمستان از دیدن گل‌های رنگارنگش غرق لذت می‌شوید! مانند بسیاری از ساکولنت‌ها پرورش کالانکوآ هم آسان است فقط حواس‌تان به آبیاری آن، بخصوص در فصل زمستان، باشد!


شرایط پرورش و نگهداری از گل کالانکوآ:


آبیاری:

برای رشد گل کالانکوآ, آبیاری منظم را در نظر بگیرید. برای انجام آبیاری دوم، منتظر خشک شدن خاک باشید. این آبیاری بهتر است فصل تابستان حدود یک الی ۲ بار در هفته و در فصل زمستان به اندازه یک بار در هفته باشد.آبیاری منظم برای گیاه کالانکوآ بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم رعایت می تواند زندگی آن را به خطر بیندازد. اگر آب دادن به گل کالانکوآ را بیشتر از حد نرمال انجام دهید، ریشه های گیاه پوسیده خواهند شد و اگر در آبیاری این گیاه کوتاهی کنید، با برگ های چروکیده مواجه خواهید شد. ضمن اینکه سقوط برگ ها اتفاق می افتد. این فرآیند تا خشک شدن کامل گیاه ادامه دارد.

خاک:

خاک کالانکوآ خاکی نسبتا سبک با زهکش مناسب هست. من برای کاشت و تکثیر کالانکوآ از خاکی با ترکیب یک قسمت خاک برگ و باغجه، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک کاکتوس بجای شن( برای ایجاد حفره در خاک به منظور جلوگیری از تجمع آب اطراف ریشه گیاه) استفاده میکنم. در طول تابستان برای جلوگیری از ریز شدن و رنگ پریدگی برگها هرماه گیاه رو با کود مایع تغذیه مصنوعی کنید.

نور:

گیاه کالانکوآ مکانی روشن و آفتابی را می‌پسندد بخصوص در تابستان که فصل رشد و فعالیت گیاه است. سعی کنید در زمستان گیاه را رو به روی پنجره جنوبی قرار دهید تا حداکثر استفاده از آفتاب را داشته باشد.

دما:

گل کالانکوآ هوای گرم را دوست دارد پس آن را از معرض بادهای سرد بخصوص باد کولر دور نگه دارید. این گیاه دمای کمتر از ۱۴ درجه سانتی گراد را تحمل نمی‌کند پس در زمستان‌ها حسابی حواس‌تان به درجه حرارت محیط باشد.

خاک: 

مخلوط خاک‌های آماده گلدان برایش قابل قبول است. توجه کنید که گل کالانکوآ به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد پس به بافت خاک‌ گلدانی که می‌خواهید تهیه کنید دقت داشته باشید.

تغذیه

در تابستان هر ۲ هفته یک بار گیاه را کود دهی کنید. هم می‌توانید از مخلوط کودهای مایع استفاده کنید و هم از گرانول‌ها و قرص‌هایی که مواد مغذی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند.

کودهی:

کود مورد نیاز گیاه را می‌توان ازکود مایع رقیق شده و یا کودشیمیایی موجود در بازار به میزان 3 گرم در لیتر، هردو هفته یکبار از خرداد تا شهریور استفاده نمود.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی